media     -- kranten en online --



Woensdag 23 januari 2019 

PvdA wil met motie het Parallelweg-dossier uit impasse halen.

 

Leden van Werkgroep 30 willen een verkeersluwe en veilige straat.

Onder hen ook woordvoerders Arthur van der Starre (links op de foto) en Johan Nuijten (midden), die twee weken geleden de Bergse gemeenteraad toespraken. Rechts op de foto, werkgroeplid Karin van der Vliet

(Tekst: Han Verbeem, foto: Werkgroep 30)

 

BERGEN OP ZOOM - De gemeenteraad heeft twee weken geleden een presentatie gekregen over de snelheidsproblematiek in de Parallelweg en omgeving. "Waarom heeft het zo lang geduurd dat de werkgroep tegemoet werd gekomen?" vraagt PvdA-raadslid Adam Ahajaj woensdagavond in de raadscommissie. "De afgelopen jaren zijn de zijstraten geasfalteerd, waarom is toen niet gekozen om ook het wegdek van de Parallelweg te pakken?", wil hij weten. "Dat had kunnen bijdragen aan het aanpakken van de geluidsoverlast."   "De afstand in standpunten tussen de bewoners enerzijds en de ambtelijke dienst is nog te groot", zo stelt Ahajaj. Daarbij vermoedt het PvdA-raadslid dat vooral "financiën daarbij een overheersende rol spelen." Daarom komt de PvdA tijdens de raadsvergadering met een motie om de partijen 'weer nader tot elkaar te brengen en met elkaar aan tafel te gaan'.

Wethouder Patrick van der Velden is "absoluut niet van plan de portemonnee te trekken voor extra geld om de Parallelweg geluidsarm te maken", zegt de lokale bewindsman met grote stelligheid. Van der Velden bestempelt de argumenten van de PvdA als 'pertinente onzin'. Zo zou de gemeente volgens hem al jarenlang in gesprek zou zijn met Werkgroep 30. Ook zou het wegdek al tijdig aangepakt zijn. "We hebben geen enkele intentie om de Parallelweg te asfalteren, dat is niet aan de orde." Bovendien zou er helemaal geen afstand zijn. "Ook hier een pertinente onjuistheid", spreekt de hoorbaar geagiteerde wethouder. "We hebben geen geld om de weg te asfalteren Als u met een motie komt, dan kunnen we wel voor tientallen andere straten ook zo'n besluit nemen."  Voor Ahajaj staat niet het asfalteren van de weg voorop - zo reageert hij op de kritiek van de wethouder. "Het gaat erom dat de bestrating weer op orde is."

 

Geen uitzondering in de stad

De meeste raadsfracties onderschrijven echter de zorg van de omwonenden over het voortdurend te hard rijden in de Parallelweg.

Maar deze problematiek speelt niet uitsluitend rondom de Parallelweg, zo stelt VVD-woordvoerder Jim Bernaards. Dat geldt ook voor het zwerfafval waaronder de buurt te lijden heeft. "Dat zien we helaas ook elders in de stad, voor de VVD is de Parallelweg hierop geen uitzondering." Voor GroenLinks is er echter aan de Parallelweg geen sprake van een 30 km-zone, ook al staan de borden er wel. "De maatregelen om de snelheid uit de weg te halen, zijn hier absoluut onvoldoende", aldus GL-raadslid Peter van den Ouden. "Door creatief te kijken, samen met de werkgroep, kan je een heel eind komen." 

 

Drempels en wegversmallingen

Ton van Dorst (Steunpunt BoZ) onderschrijft deze kritiek, en krijgt daarbij bijval van het CDA. "We kunnen ons vinden in extra drempels in combinatie met wegversmallingen." Dat staat ook in de brief die het college in januari naar de raad heeft gestuurd. D66-raadslid Ufuk Cuman spreekt over "een complex probleem dat je niet één-twee-drie kan oplossen." Zijn fractie steunt het standpunt van het college en heeft geen behoefte aan de motie van de PvdA.

Ook voor de SP is het van belang dat de Parallelweg wordt omgevormd tot een "échte 30 km-weg", aldus raadslid Theo de Jong.

Lof was er vanuit alle raadsfracties voor de omwonenden van Werkgroep 30, die zich jarenlang inzetten voor het belang van de Parallelweg.



Werkgroep 30 wil aanpak van ‘racebaan’Parallelweg

BERGEN OP ZOOM -  Bewoners van de Parallelweg in Bergen op Zoom zijn de verkeerssituatie in de straat meer dan beu. De straat is een racebaan, het geluid is ondraaglijk, de buurt voelt zich niet veilig. Verenigd in de werkgroep 30, vragen bewoners al jaren om adequate maatregelen. Deze week uitten ze hun ongenoegen nog eens tijdens een bijeenkomst van de gemeenteraad. 

 

Mariëtte den Engelse 12-01-19, 10:11 

 

Dit naar aanleiding van een brief die de werkgroep eerder al verstuurde aan de politiek. Johan Nuijten van de werkgroep vertelde dat uit tellingen is gebleken dat de gemiddelde snelheid 46 kilometer per uur is op de Parallelweg. Veel te hard, er geldt een maximum van 30 kilometer per uur. ,,Maar de straat is niet te onderscheiden van een 50 kilometer weg. Er zijn geen goede drempels, geen versmallingen. Het is een lange racebaan.”  De politie wil best handhaven, maar boetes verdwijnen volgens Nuijten linea recta in de prullenbak omdat de weg niet naar behoren is ingericht. Arthur van der Starre, eveneens van de werkgroep vulde aan: ,,We hebben er genoeg van dat we ons niet veilig voelen, dat hardrijders hun gang kunnen gaan en dat er nog geen structurele maatregelen zijn genomen.”

 

Drempels

Verkeersdeskundige bij de gemeente Bergen op Zoom, Gert de Heij toonde zich verbaasd over de brief op poten van de werkgroep. ,,Ik dacht dat we overeenstemming hadden met de werkgroep over de aanleg van twee drempels en wegversmallingen.” De politiek wilde over die maatregelen graag meer weten. Volgens Nuijten zijn ze niet afdoende. ,,De versmallingen zijn geen wegversmallingen. De toegang naar de fietspaden wordt versmald zodat auto's het fietspad niet op kunnen schieten. Dat doen ze nu namelijk wel.” De extra drempels kunnen een begin van een oplossing zijn, maar de werkgroep wil vooral meer. Ze hebben zelf een plan ingediend waarbij de huidige drempels hoger worden, wegversmallingen worden aangelegd en er meer parkeerplaatsen komen. Nieuw wegdek om het lawaai te verminderen is ook hard nodig en extra prullenbakken zijn wenselijk om het zwerfvuil en de hondenpoep te bestrijden.

 

De politiek heeft de insprekers gehoord en bespreekt de verkeerssituatie op de Parallelweg in de eerstvolgende commissievergadering.  



 

11-01-2019

Werkgroep 30: 'Hardrijders moeten het niet langer voor het zeggen hebben'

 

Het huidige wegdek van de Parallelweg bestaat uit hergebruikte stenen die beschadigd en versleten zijn. De omwonenden, die zich verenigd hebben in Werkgroep 30, zouden het liefst zien dat er een nieuw en 'stil' wegdek komt. Want behalve het snelheidsgevaar ondervindt de buurt ook continue hinder van geluidsoverlast, aldus de Werkgroep. Volgende illustratie: deze door de buurtbewoners zelfgetekende 'artist impression' geeft een indruk hoe zij de weg opnieuw willen inrichten: een versmalling van de rijbaan, parkeren aan twee zijden van de weg, bomen en duidelijke verkeersdrempels.

 

(Tekst: Han Verbeem, illustratie: Werkgroep 30)

 

BERGEN OP ZOOM - De bewoners van de Parallelweg zijn het beu. Er wordt structureel  té hard gereden, er is lawaaioverlast en bovendien is de omgeving vervuild met afval en hondenpoep. Dat moet anders, zo stellen woordvoerders Johan Nuijten en Arthur van der Starre van Werkgroep 30.

Zij willen een ingrijpende herinrichting van de straat met effectieve verkeersremmende maatregelen zoals versmallingen en hogere drempels. Donderdagavond gaven zij een presentatie van hun plannen aan de Bergse gemeenteraad. De overleggen met de ambtenaren leveren de bewoners niet het gewenste resultaat op en zij vestigen nu hun hoop op de raadpolitiek: de weg moet radicaal op de schop om de buurt veilig en leefbaar te houden, vindt Werkgroep 30.

 

Al sinds de herinrichting van de straat is het autoverkeer een probleem voor omwonenden. Formeel is het een 30-km zone maar aan deze maximumsnelheid houden zich maar weinig automobilisten. Zo zou uit metingen blijken dat er gemiddeld 46 kilometer per uur wordt gereden. Boetes uitdelen zou weinig zin hebben, zo verzucht Nuijten, want de inrichting van de straat is niet aangepast op de lage snelheid: "De in te stellen maximumsnelheid dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse." Dat is nu niet het geval en daarmee ontbreekt volgens de werkgroep elke juridische grond voor het uitschrijven van bekeuringen. "Die zouden in de prullenbak belanden."

 

Versmalling

 

Gesprekken met het stadskantoor leveren de bewoners niet het gewenste resultaat. Want: echte veranderingen aan de straat komen er niet. Weliswaar zijn er twee versmallingen voorgesteld, maar die hebben volgens Nuijten vooral betrekking op het fietspad en niet op de hoofdrijbaan. Wat de omwonenden het liefst zouden zien, zijn deugdelijke drempels die het verkeer afremmen. Ook moet de rijbaan versmald worden om de snelheid eruit te halen. De tekeningen en voorstellen zijn door de werkgroep in november al naar de raadsleden gestuurd.

 

Verrassing

 

Voor de ambtenaren op het stadskantoor is deze brief echter "als een verrassing gekomen", zo merkt gemeentelijk verkeersdeskundige Gert de Heij op. "We dachten eerlijk gezegd dat we allemaal op één lijn stonden. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn." De bewoners hebben donderdag hun woord gedaan in de raadscommissie; nu is de politiek aan zet. Al vóór de presentatie in de raadszaal hebben de omwonenden gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van verschillende gemeenteraadsfracties, die ook werkbezoeken aan de buurt hebben gebracht.

Wordt vervolgd...



Parallelweg Bergen op Zoom wil veilige en rustige straat

BERGEN OP ZOOM - Help ons. Die noodkreet slaakt de werkgroep 30, bewoners van de Parallelweg in Bergen op Zoom, om de verkeerssituatie in hun straat te verbeteren. Hun oproep staat in een brandbrief die naar gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders is gestuurd.





BERGEN OP ZOOM - Bergenaren die in de wijk tussen de Pastoor Jutenlaan, Guido Gezellelaan de Parallelweg wonen, hebben zich verenigd in Werkgroep 30. Dit initiatief gaat niet alleen over de snelheid in de buurt. Sterker nog, er is onlangs een conceptplan ingeleverd van hoe bewoners de buurt graag heringericht zouden zien. Met een gedetailleerde tekening wordt uitgelegd wat er aan veiligheid, verkeersluwte en leefbaarheid zou kunnen verbeteren.

 

Er zijn al de nodige gesprekken geweest tussen de gemeente en de werkgroep. Deze keer is er dus een getekend voorstel aangeboden op het stadskantoor, gebaseerd op reacties en wensen uit de buurt die middels een flyer-actie zijn opgehaald. Ook een door Veilig Verkeer Nederland uitgebracht adviesrapport van december vorig jaar en bevindingen van de werkgroepleden zijn in het concept verwerkt.

 

Werkgroepleden Karin van der Vliet en Arthur van de Starre met het opgestelde plan voor het Bergse stadskantoor.

Foto: Werkgroep 30

 

Alleen bestemmingsverkeer

Het idee is om vooral en liefst alleen bestemmingsverkeer toe te laten, met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Doorgaand verkeer zou moeten rijden over de omliggende wegen waar 50 is toegestaan, zoals de Pastoor Jutenlaan en Guido Gezellelaan. De wijk naast het spoor kan een dergelijke hoge verkeersdruk helemaal niet aan, aldus Werkgroep 30.

De herinrichting hoeft niet per se heel veel te kosten, denken de betreffende buurtbewoners. Met betrekkelijk eenvoudige aanpassingen is al veel te winnen, aldus het plan, dat zich niet alleen op verkeersveiligheid maar ook de uitstraling van de wijk focust. Zo zouden zwerfvuil en hondenpoep verminderen als er afvalbakken werden geplaatst, is het idee, en voor hondeneigenaren dient een opruimplicht te worden ingesteld. De leefbaarheid neemt overigens door de beperkte snelheid ook al toe, stelt de werkgroep. Dit scheelt immers in geluidsniveau en de veiligheid verbetert.

 

Parkeren

Door de aanleg van parkeervakken en het versmallen van de weg wordt de vaart er vanzelf uitgehaald, stellen de bedenkers van het voorstel. Het gaat dan met name om de Parallelweg. Zo lang hulpdiensten en vuilniswagens er maar doorheen kunnen. Anderzijds moet het wildparkeren teruggedrongen worden. Met name bij de Watertoren gebeurt dit veel. Met meer groen dat bepaalde plekken afsluit valt al veel te bereiken en het oogt bovendien meteen beter. Ook bestaande parkeerplaatsen moeten her en der op de schop. Ze zijn soms slecht toegankelijk of onveilig, bijvoorbeeld door weinig zicht op de weg bij in- of uitrijden.

 

Door een andere inrichting van bepaalde straten moet verkeer als het ware ‘gefilterd’ worden en niet meer uitnodigen tot er even doorheen rijden, al dient de wijk voor bewoners natuurlijk wel gewoon berijdbaar en toegankelijk te blijven.

De gemeente heeft beloofd het uitgebreide plan te gaan bekijken en wil er in september op terug komen.





Werkgroep 30 'vraagt' begrip voor een knip

 

Zaterdag jl. hebben mensen van Werkgroep 30 een flyer - actie gehouden, op de gehele Parallelweg en de aangrenzende straten. Gewapend tegen de kou trokken zij ten strijde om de ruim 350 exemplaren rond te brengen.

 

Om meer draagvlak voor een voorgestelde aanpassing te krijgen, is het grootste deel van de buurt geïnformeerd. We moeten immers zoveel mogelijk rekening houden met de bewoners in deze wijk want, mensen moeten zich hier wel in kunnen herkennen, aldus mede – initiatiefnemer van der Starre. Het gaat om een gestuurde verkeersstroom met als doel, om het hard rijden in dit 30 km woongebied en het daarbij horende doorgaande karakter, van deze weg te ontmoedigen.

Het uitvoeren van verschillende lasergun controles in het afgelopen jaar en tellingen van passerende voertuigen, heeft inzicht gegeven over het gedrag van de automobilist welke onhoudbaar is voor de toekomst. Volgens Nuijten zijn de neveneffecten welke dit met zich meebrengt, zoals de gevaarlijke verkeerssituaties, het regelmatig beschadigen van geparkeerde auto’s, rijden over delen van het brede fietspad, de verhoogde fijnstofafdruk voor een woonzone, maar is ook de toename van geluidhinder niet langer acceptabel.

 

Een hele lijst met gedragingen die anders moet.

 

Voor de weg, welke al genoeg heeft te verduren door het steeds zwaardere EN gevaarlijke treinverkeer, is de limiet bereikt. Vooral daarom is het noodzakelijk om de combinatie met het wegverkeer aan te passen. Verkeer en het gedrag daarbij, is door de jaren heen sterk veranderd waaraan deze sobere 30 zone onvoldoende weerbaarheid kan blijven geven. Een 30 km woongebied heeft doorgaans niet te maken met deze inrichting, en het is daarom wenselijk om ook buiten de bestaande kaders van regelgeving te kijken.

 

Uit de eerdere wijkschouw in december 2017, welke op verzoek van de Werkgroep is verricht door Veilig Verkeer Nederland, is een advies voortgekomen, waarvan de Gemeente ook op de hoogte is gesteld. Na aanleiding hiervan zal de voorgestelde knip -of onderbreking verder uitgewerkt worden, en zal mede aan de hand van de reacties van de mensen, welke voortkomen uit deze flyer - actie worden toegepast in een voorstel.

 

Dit zal in een later gesprek aangeboden worden aan de gemeente.

 

Mensen kunnen nog steeds reageren op deze flyer - actie via de website.

www.werkgroep30bergenopzoom.jimdo.com of mail direct naar werkgroep30boz@gmail.com



BERGEN OP ZOOM - Vandaag hebben leden van Werkgroep 30 een flyer-actie gehouden aan de Parallelweg en in aangrenzende straten. Ze willen zo input van de buurt verzamelen om tot een gezamenlijk plan te komen voor de verkeerssituatie daar.

Goed ingepakt trokken de werkgroepleden naar buiten tijdens de kou, om 350 flyers rond te brengen. Hierin wordt een nieuwe verkeersstroom besproken. Eind vorig jaar is op verzoek van Werkgroep 30 het verkeer in de wijk getoetst door Veilig Verkeer Nederland tijdens een schouw.

 

Daaruit is een adviesrapport voortgekomen en voorgelegd aan de Gemeente.

Bewoners wordt nu gevraagd te reageren op dit voorstel.

Aan de hand van hun reacties stelt de werkgroep een inrichting op, die vervolgens met de gemeente zal worden besproken.



Lijst Linssen neemt het op voor Werkgroep 30

 

BERGEN OP ZOOM - Namens Lijst Linssen heeft Sander Siebelink het college aangeschreven over de wijze waarop de gemeente Werkgroep 30 behandelt. Het raadslid windt er geen doekjes om en verwijt de gemeente regelrechte tegenwerking.

 

Reeds enkele jaren is een grote groep bewoners van de Parallelweg verenigd in de Werkgroep 30. Zij spannen zich volgens Siebelink op een buitengewoon professionele manier in om de verkeersoverlast daar aan de orde te stellen. Het gaat dan om veiligheid en snelheid maar ook geluidsoverlast, niet alleen voor de Parallelweg maar tevens voor de aangrenzende woonwijk.

 

Professioneel

Dat de bewoners het professioneel aanpakken blijkt onder meer uit het feit dat ze Veilig Verkeer Nederland in de arm hebben genomen, de nodige politieke partijen betrekken bij hun acties en geregeld het gesprek aan willen gaan met de gemeente en betreffende ambtenaren. Er zijn ook wel wat dingen bereikt inmiddels ( vandaag is een deel van de straatverlichting verbeterd, red. ) maar de belangrijkste punten van zorg blijven vooralsnog.

De toegestane snelheid en de geluidshinder zijn immers hetzelfde gebleven.

 

'Minachtende houding'

Volgens Siebelink raken bewoners en werkgroepleden inmiddels behoorlijk gefrustreerd van het feit dat ze de nodige tegenwerking ondervinden van het ambtelijke apparaat, dat hen blijkbaar niet serieus neemt. Zelfs een door Veilig Verkeer Nederland gehouden onderzoek wordt blijkbaar weggewuifd, zonder een reden of motivatie. Lijst Linssen spreekt zelfs van een ‘minachtende houding ten opzichte van hardwerkende en betrokken buurtbewoners’.

 

Op aangedragen verbeterpunten wordt niet teruggekomen en het wordt de bewoners blijkbaar zelfs kwalijk genomen dat ze de politiek inschakelen, is de Lijst Linssen fractie ter ore gekomen. Siebelink schrijft: “Indien dat gezegd of gesuggereerd is, vindt Lijst Linssen dat schokkend en volkomen onaanvaardbaar. Lijst Linssen verlangt van het college dat zij dit grondig onderzoekt en gepaste maatregelen treft.”

 

Concreet worden

De brief eindigt met twee concrete vragen aan B en W.

- Lijst Linssen wil weten welke maatregelen het college nu werkelijk gaat treffen om de geluidsoverlast van de Parallelweg aan te pakken.

- Tevens vraagt de fractie of het college bereid is om de snelheid verder terug te dringen en daarmee de verkeersveiligheid te vergroten.



Parallelweg krijgt '' slecht rapportcijfer '' tijdens snelheidsmetingen.

 

Vrijdag 1 december is in samenwerking met wijkagent Paul, Anton en Hans van Veilig Verkeer Nederland, Torben van ZW-tv en mensen van Werkgroep 30, op verschillende plaatsen in de wijk Warande – oost gecontroleerd op snelheid.

 

Op de gehele Parallelweg - welke als 30 km woongebied is ingericht - was het resultaat uiterst teleurstellend te noemen. Van het aantal gecontroleerde voertuigen – aantal 75 - hield zich maar een krappe 25% aan de snelheid, de rest zat er ruimschoots boven. Waarvan een taxi met een noodgang van maar liefst 54 km voorbij wilde schieten, spande deze wel de kroon. Een overschrijding van bijna 100% !! Met diverse staande houdingen is er op vriendelijke toon gesproken met de bestuurders, waarop de onvermijdbare vraag gesteld werd, ‘’hoe snel mag je hier rijden’’ ?

 

Gelukkig betrof het hier geen quizronde, omdat we dan zonder kandidaten hadden gezeten…

Helaas moet hierdoor wel vastgesteld worden dat de weginrichting, voor veel automobilisten nog steeds wat onduidelijkheden met zich meebrengt.

 

Een vervolgmeting hebben we uitgevoerd op de - sinds enige tijd - heringerichte Past. Jutenlaan / Guido Gezellelaan. Waar je hier 50 km max. mag rijden, hebben we van de 91 gemeten voertuigen maar enkele uitschieters mogen noteren. Maar liefst 81% van de automobilisten, kan zich goed vinden in de huidige inrichting van deze weg. Uitzonderingen zijn er helaas altijd, waarin de 73 km wel een hele bijzondere was.

 

Op aanwijzing van meldingen, - welke waren binnengekomen via de website van werkgroep 30 - is er op verzoek de meting hervat op de Sterrelaan.

Ondanks de drukte op deze weg - 137 gemeten voertuigen - blijkt ook hier het merendeel zich redelijk tot goed aan te passen. De situatie hier - waar ook een maximumsnelheid van 50km geldt - is duidelijk genoeg qua inrichting, hoewel de verleiding op het rechte stuk wel eens uitnodigt tot hard rijden. Ondanks de uitschieter van 63km, kon de overige 79% van de automobilisten zich goed houden aan de snelheid.

 

Conclusie

Ondanks het lagere aantal gemeten voertuigen op de Parallelweg, zijn hier wel de meeste overschrijdingen geregistreerd en dat is verontrustend. Driekwart van de passerende voertuigen moest worden staande gehouden voor een praatje. In deze 30km zone staat de verkeersveiligheid al langere tijd onder grote druk.

De TE HOGE snelheid zorgt hierbij niet alleen voor een verkeersonveilige woonomgeving voor dit wijkdeel, maar ook de in de wijk aanwezige overstekende fietsers zijn het beu. Daarnaast wordt door het hard rijden ook andere randproblematiek versterkt, zoals het ongewenste aanwezige hoge contactgeluid, en de toenemende aanwezigheid van fijnstofdeeltjes door het vele doorgaande verkeer.

 

In tegenstelling tot de 50km ingerichte wegen, welke een dergelijke verkeersstroom en snelheid beter kunnen verwerken en voorzien zijn van een beter wegdek met lagere geluidsafgifte.

 

Om deze problematiek verder te onderschrijven is er kortgeleden een rapport opgesteld, door een verkeersdeskundige van Veilig Verkeer Nederland. Dit rapport ligt nu ter beoordeling bij de verkeersafdeling van de Gemeente, om hiermee uiteindelijk tot een gezamenlijke oplossing te komen.



BERGEN OP ZOOM - Er blijkt in de wijk Warande op veel plaatsen te hard te worden gereden. Dat heeft de werkgroep 30, een initiatief van buurtbewoners, zelf kunnen constateren. Ze stonden er niet alleen voor.

 

Samen met de wijkagent, Veilig Verkeer Nederland en Zuid-West TV stonden mensen van de werkgroep afgelopen vrijdag op verschillende plaatsen in de wijk. Doel was bekijken in hoeverre het verkeer er zich aan de toegestane snelheid houdt.

Dat bleek erg tegen te vallen, meldt Johan Nuijten namens het burgerinitiatief.

 

Nuijten noemt de uitkomsten van het gezamenlijke onderzoek hier en daar zelfs ‘uiterst teleurstellend’. Hij doelt vooral op de Parallelweg, waar de maximale snelheid 30 is. Hier hield nog geen kwart van de 75 gemeten auto’s zich aan. “De rest zat er ruimschoots boven”, meldt hij. “Waarvan een taxi, met een noodgang van maar liefst 54 km, wel de kroon spande.”

 

Ook elders hardrijders

Er is tevens gemeten op de Pastoor Jutenlaan en Guido Gezellelaan. Daar mag 50 gereden worden. En dat wordt beter aangehouden door passerende chauffeurs. Ruim tachtig procent reed zo het hoort, al waren er ook uitzonderingen. Eén automobilist haalde zelfs 73 kilometer per uur.

Er is daarna nog gecontroleerd op de Sterrelaan. Die is druk, zo bleek, maar er wordt gemiddeld netjes gereden.

Bijna tachtig procent hield zich aan de snelheid, de hoogste uitschieter was 63.

 

Gevaar en overlast

Grootste probleem blijft dus de Parallelweg, concludeert Nuijten namens de werkgroep. Hier staat de verkeersveiligheid onder druk. Bovendien geeft het bovenmatige geluidsoverlast voor bewoners langs de weg, vertelt hij. De initiatiefnemers hopen dat dit opvolging krijgt, bijvoorbeeld vanuit de politiek en het stadsbestuur.



BERGEN OP ZOOM - De PvdA is bezorgd over de verkeersveiligheid en leefbaarheid langs de Parallelweg. Vanaf de kruising met de Antwerpsestraatweg geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Toch wordt er aanmerkelijk harder gereden. Ook is de weg wel erg smal voor tweerichtingsverkeer.

 

Bij de herinrichting van de straat, ruim tien jaar geleden, is de Parallelweg verkeersluw gemaakt. Namens de PvdA vraagt raadslid Han Verbeem zich af of dat het gewenste effect heeft gehad. Buurtbewoners van Werkgroep 30 vinden in ieder geval van niet. Met name het deel tussen het Kennedy-viaduct en de Antwerpsestraatweg is een punt van zorg. Verbeem ging namens zijn partij poolshoogte nemen en schrok van de situatie: auto’s rijden er met hoge snelheid voorbij en vaak gaat het maar net goed. Zijn fractie vraagt om onderzoek en maatregelen.

 

Uitgangspunt daarbij zou moeten zijn om van de weg (gedeeltelijk) éénrichtingsverkeer te maken.

 

Het blijkt dat deze drempels nauwelijks effect hebben. Bovendien zijn auto’s groter en breder geworden en kunnen elkaar dus soms maar met moeite passeren. Dat leidt tot blikschade en veel bijna-ongelukken. Er komen méér jonge gezinnen in de buurt te wonen en daarom is het extra van belang dat de 30-km snelheid wordt gehandhaafd. Op dit moment wordt de weg extra belast, vanwege het omleidingsverkeer door werkzaamheden aan de Guido Gezellelaan.  Er staan nu herhalingsborden maar die zijn van tijdelijke aard. De PvdA zou graag zien dat deze borden ook ná voltooing van de Guido Gezellelaan blijven staan.

 

Meer overlast: met name hondenpoep

De leefbaarheid van de straat wordt niet alleen aangetast door het (te) snelle autoverkeer maar ook door zwerfvuil en troep. Het fietspad en het tussenliggende plantsoen met de hoofdrijbaan wordt als hondenuitlaatplek gebruikt. Opgeruimd wordt er niet, ook al omdat er geen voorzieningen zijn om de opgeraapte hondenpoep te deponeren. Na de herinrichting van de straat zijn gaandeweg de vuilnisbakken weggehaald. Sinds het versoberen van het onderhoud komen de poepscooters ook niet meer langs. Het resultaat: een vieze, stinkende groenstrook, met name tijdens de warme zomerdagen.

 

Snel aanpakken

De PvdA vraagt het college van B en W de situatie snel grondig te onderzoeken en met maatregelen te komen. Bijvoorbeeld hogere verkeersdrempels, stelt raadslid Verbeem voor. Maar ook betere bestrating, die de verkeersdruk wél aan kan. Hij vindt tevens dat er meer gehandhaafd moet worden op hondenbezitters die de uitwerpselen van hun huisdier niet opruimen. En er dienen hiertoe weer bakken te worden geplaatst, uit oogpunt van hygiëne en volksgezondheid.



Nog geen half jaar geleden startte een aantal mensen een burgerinitiatief met de naam Werkgroep 30.

Door met verschillende acties aandacht te vragen voor de problematiek welke zich afspeelt in wijkgedeelte Warande Oost, nemen de problemen sinds enige tijd andere vormen aan, waaronder de ongevraagde overlast van hondenpoep en de toename van zwerfvuil.

 

Hoewel de mensen van WVS groep hun uiterste best doen om iedere paar weken het achtergelaten vuil op te ruimen, is er binnen een oogwenk weer nieuw zwerfafval aanwezig. Ook de ‘’ poepbrommer ‘’ van Saver, die met een bepaalde frequentie de Parallelweg deed opschonen van hondenpoep is verdwenen. Uit navraag bij de gemeente blijkt dat er gekozen is voor een versobering van het poepbeleid, en dat iedere hondenbezitter verantwoordelijk gesteld wordt om het zelf op te ruimen.

 

Maar er is aan heel de Parallelweg geen prullenbak te vinden, en de vier prullenbakken die wel te vinden zijn in de wijk zijn lang niet toereikend voor het hele wijkdeel. Hierdoor dreigt de Parallelweg en aangrenzende wijk een beetje het imago te krijgen van de ‘’ lokale prullenbak ‘’, een verontrustende ontwikkeling vind Werkgroep 30.

 

Ook de te hoog gereden snelheid vormt tot nu nog steeds een probleem. Veel weggebruikers zijn zich er nog steeds niet van bewust, - of bewust niet – dat de maximale toegestane snelheid 30 km/u is.

De verschillende acties vanuit Werkgroep 30 waarin elke keer het grootste kernprobleem centraal stond, - de snelheid - hebben wel effect op het moment van uitvoeren, maar de aandacht zwakt daarna helaas weer af.

Ook nu, tijdens de werkzaamheden aan de Pastoor Jutenlaan – Guido Gezellelaan, is het merkbaar dat er een sterke toename is van extra verkeer.

Zo is er een telling geweest op een doordeweekse dag van 07.00 tot 18.00, waarin er 1283 passerende auto’s werden geteld. Maar het werkelijke aantal zal hoger liggen, omdat de vroege ochtend en late avond hierin niet zijn meegenomen.

 

Is dit niet wat veel voor een 30 km zonegebied?

 

Enige tijd geleden is er op verzoek van de Werkgroep extra bebording geplaatst door de Gemeente, om de automobilist erop te attenderen dat men zich in een 30 zone gebied begeeft.

 

Ook is er met de wijkagent een laser gun-actie gehouden met een betreurenswaardige uitkomst. Dertig procent van de automobilisten kon de snelheidslimiet met een paar kilometer meer goed naleven, maar liefst vijftig procent van de gecontroleerde auto’s reed tot wel 15 km harder dan toegestaan. Bij de resterende twintig procent lagen snelheden hoger dan 45 km/u met uitschieters van 54 km/u. Deze vorm van controle zal vanaf nu zeker vaker gaan plaatsvinden, onopvallend en onaangekondigd.

 

Zinvol voor nu, maar Werkgroep 30 zoekt uiteindelijk naar een blijvende oplossing voor de toekomst.

Deze A typische 30 km inrichting van de Parallelweg verdient aandacht om nog een keer herbekeken te worden, vanwege het veranderde verkeersaanbod van de laatste jaren, wat een einde zal moeten maken aan deze doorsteek-route.

Men wil graag tot een gezamenlijke oplossing komen met de Gemeente Bergen op Zoom, om een woon-leefgebied terug te krijgen waar elke bewoner jong en oud zich in herkent.

 

De meeste informatie is door de Werkgroep gedeeld via Facebook, maar sinds enige tijd is er ook een echte website.

Google op werkgroep 30 of kijk voor informatie op www.werkgroep30bergenopzoom.jimdo.com



BERGEN OP ZOOM - Een hele reeks klachten, somt Sander Siebelink op in een brief aan het college: Overlast door te hoge snelheid van verkeer, geluidshinder en beschadiging van de bestrating. Aan de Parallelweg is nogal wat mis, en Lijst Linssen wil weten of en zo ja wanneer daar wat aan wordt gedaan.

 

Enige tijd geleden is de maximumsnelheid op de Parallelweg verlaagd naar 30 kilometer per uur. Heel veel lijken bestuurders zich daar niet van aan te trekken, en volgens bewoners wordt dit geregeld overschreden. Een aantal van hen heeft er zelfs een speciale werkgroep voor opgericht, te weten WERKGROEP 30 BERGEN OP ZOOM.

Het lijntje met die bewoners en de partij van Ton Linssen is kort.

Duo-burgerlid Toine van Steenpaal woont er ook.

Bewoners ergeren zich

Bewoners merken vooralsnog weinig van de aangepaste snelheid, meldt Siebelink. Er zijn te weinig waarschuwingsborden en geen adequate snelheidsremmers aangebracht. De weg wordt regelmatig als racebaan gebruikt, zo vertelt de brief. De drempels die er al liggen helpen niet, of hoogstens voor een paar meter. Daarnaast klagen de bewoners over het 'resonerende geluid' dat klinkt wanneer verkeer over de bestrating rijdt.

Door de vele werkzaamheden is een groot deel daarvan bol komen te staan en beschadigd. "de bewoners ergeren zich", schrijft Lijst Linssen.

De partij wil van het college weten of die klachten bekend waren en of er wat aan wordt gedaan.



We zijn ontstaan als burgerinitiatief en vanaf oktober 2016 zetten wij ons in om de problemen die er zijn aan de Parallelweg, onder de aandacht te brengen bij bewoners en Gemeente. Het gaat om het gedeelte van de Watertoren tot aan de Antwerpsestraatweg.

Naast het aanwezige zwerfafval wat uit de rijdende auto’s wordt gegooid, en de hondenpoep die over het gehele fietspad verspreid ligt is het allergrootste probleem de snelheid. De snelheid op dit gedeelte wordt voortdurend overschreden.

Het lijkt soms wel een racebaan zeggen de bewoners. Het is een kwestie van tijd dat dit goed fout gaat. 

De Parallelweg die de gebruiksfunctie 30 km zone heeft, is voornamelijk een doorsteek geworden, om even snel naar de andere kant van Bergen op Zoom te komen. Dit gaat vaak gepaard met hoge snelheden, waardoor er veel geluidshinder en gevaarlijke manoeuvres ontstaan, omdat de zijstraten van de aangrenzende wijk allemaal straten van rechts zijn.

 

Omdat de buurt aan het verjongen is en er steeds meer kinderen buiten zijn, kan dit lijden tot vreselijke situaties. Dit vraagt dus om aandacht, vooral om de verkeersveiligheid te vergroten en geluidshinder terug te dringen en om daarmee het woongenot weer terug te krijgen.  Werkgroep 30 is geen gezelschap welke dingen roept, en vervolgens lui achterover gaat afwachten of de Gemeente in actie komt. Integendeel, er is al eerder een flyerronde gestart, en de rondgang langs de deuren met ‘face to face’ benadering heeft veel handtekeningen opgeleverd.  Ruim 80% van de bewoners steunt dit initiatief. Met onze facebookpagina – die pas enkele weken online is – zijn we als Werkgroep Bergen op Zoom actief, en hebben we in zeer korte tijd al een redelijk aantal volgers mogen begroeten. Enkele filmpjes die we eerder hebben geplaatst, zijn al meer dan 900 keer bekeken. Het is duidelijk te lezen aan de reactie's die worden gedeeld, dat er veel begrip is voor dit initiatief aldus Arthur, Karin, Jan en Johan de mensen van het eerste uur.







VERKLARING AFBEELDINGEN : 

holiday

bronafbeelding : commonslibrary.parliament.uk

verbeterdewereldbeginbijjewijk

bron afbeelding : artscool.nl

zwerfafvalmooiniet

bron afbeelding : slideshare.net

bergenopschoon

bron afbeelding foto's : werkgroep30

logowerkgroep30

bron afbeelding : werkgroep30

bordmethond

bron afbeelding : duropanel.nl

bord30demax

bron afbeelding : donviona.wordpress.com

spelendekinderen

bron afbeelding : nl.depositphotos.com